همه ساله فصل برداشت زعفران از اوایل آبان آغاز می شود. در حالی که بیشتر پوشش گیاهی دیگر از بین رفته است ، گلهای روشن بنفش مزارع را پوشانده و منظره ای برجسته در مناطق خشک ایران ایجاد می کنند.

زعفران ایران

عمده تولید کنندگان زعفران ایران در ضلع شرقی کشور واقع شده است. اگر دوست دارید بزرگترین بازار را ببینید ، به مشهد بروید ، که به دلیل اهمیت مذهبی نیز مشهور است. اما اگر بیشتر کنجکاو هستید که زعفران از کجا به دست می آید ، شهرهای گناباد ، تربت حیدریه ، تایباد ، خواف و قاین را به خاطر بسپارید. همه این شهرها در منطقه خراسان واقع شده اند و فصل برداشت آنها از حدود اول آبان آغاز می شود ، تقریباً دو هفته طول می کشد ، حداکثر سه هفته.

برداشت زعفران قبل از طلوع آفتاب آغاز می شود ، زمانی که هنوز گل ها باز نشده اند. زنان و مردان به سمت میدان می روند و هرچه سریع تر می توانند گلها را جمع کنند ، با اولین پرتوهای خورشید ، گلها در یک عمل ناگهانی جادویی شکوفا می کنند. کار تقریباً ساعت 9 صبح وقتی گل ها به یک منطقه سایه دار منتقل می شوند متوقف می شوند. همه در گلدان عظیمی از گل نشسته اند و سه گنگ را با دقت می گیرند. به یاد داشته باشید 500 گل برای یک گرم زعفران؟ حدود 167 گل زعفران برای تولید تنها یک گرم طول می کشد. به همین دلیل زعفران بسیار با ارزش است.